kat sini de nak tambah sket sebagai tambahan pada posting yang lepas...
KELEBIHAN RASM UTHMANI
1.mengikut sunnah Rasulullah s.a.wmengikut tulisan Al-Quran yang asal
2.boleh memahami makna yang berlainan dan tidak pula terkeluar daripada maksud yang sebenar
3.memudahkan bacaan dengan wajah qiraat ( jenis jenis bacaan )
4.sebagai hujah kepada bahasa Al-Quran yang fasih
5.dipersetujui oleh lebih 12000 orang sahabat
6.salah satu daripada mukjizat Al-Quran
7.bertepatan dengan riwayat bacaan mutawatir
8.berdasarkan kepada dalil dalil yang kuat dengan hujah yang jelas
9.ditulis mengikut bacaan Rawi ( periwayat )
10.mengandungi rahsia dari segi mengekal dan mengugurkan huruf
penulisan Al-Quran Rasm Uthmani seperti yang terdapat sekarang ini melalui tahap tahap seperti berikut :
TAHAP PERTAMA : belum diletakkan sebarang tanda
TAHAP KEDUA : ditandakan titik yang dipelopori oleh Abu Aswad Ad Duali ( wafat pada tahun 69 hijrah pada zaman Khalifah Marwan bin Al-Hakam ) merupakan tokoh @ pengasas ilmu nahu
TAHAP KETIGA : mula ditandakan dengan titik yang dipelopori oleh Yahya bin Ya'mar dan Nasyr bin 'Asim al-Laisy dengan pemerintah Gabenor Iraq iaitu al-Hajjaj bin Yusof al-Thaqafi.
TAHAP KEEMPAT : mula diletakkan dengan tanda tanda baris ( harakah ) yang dipelopori oleh Khalil bin Ahmad al-Farahidi pada zaman pemerintahan Abbasiyah iaitu Khalifah Abdul Malik bin Marwan, juge merupakan tokoh nahu, beliau ialah guru kepada sibawaih ( ulamak nahu )
TAHAP KELIMA : ditambah dengan tanda tanda waqaf dan lain lain tanda lagi
PENULISAN AL QURAN ( ILMU RASM )
ilmu rasm ialah satu ilmu yang membincangkan cara menulis lafaz lafaz atau ucapan untuk memelihara pengucapan huruf hurufnya dari segi lafaz, huruf huruf asal dan ilmu yang membahaskan kaedah menambah, mengurang, menyambung, memisah dan menggantikan huruf, penulisan ( rasm ) Al-Quran ini adalah satu sunnah Rasulullah s.a.w yang diikuti secara ijma'( sepakat ) oleh seluruh ulama mujtahidin kerana tulisan ini adalah berbentuk tauqifiyyah dan ia dibuat di bawah pengawasan Nabi Muhammad s.a.w, yang di mmaksudkan dengan tauqifiyyah ialah satu ketetapan dari Rasulullah s.a.w yang tidak boleh menyalahinya
PEMBAHAGIAN RASM
rasm Al-Quran terbahagi kepada dua bahagian iaitu:
1 rasm Qiasi / imla'i = iaitu penulisan menurut pengucapan @ pertuturan
2 rasm Istilahi / Uthmani = iaitu penulisan menurut kaedah tertentu yang mana ia tidak sama dengan penulisan biasa dari segi sebutan disebabkan ia menggunakan beberapa kaedah seperti membuang, menambah, mengganti, menyambung atau memisahkan huruf dan penulisan hamzah
kebanyakan mushaf ditulis mengikut kaedah kaedah ini, oleh itu, penulisan mushaf Uthmani ini diakui sebagai penulisan yang bersifat tuqifiyyah, maka penggunaan tulisan Imla'i atau qiasi tidaklah di haruskan..
wallahuaklam..
1 comments:
info ini sangat bermanfaat buat saya..syukron
Post a Comment